Legger til rette for rask utvikling av militære droner

Endringer i regelverket bidrar til bedre vilkår for dem som utvikler militære droner i Norge.

Morgendagens kampenhet flyr droner på Rena. Foto: Synne Nilsson / Forsvaret
Morgendagens kampenhet flyr droner på Rena. Foto: Synne Nilsson / Forsvaret

Droneteknologien utvikles i høyt tempo. 

Selv om Norsk Militær Luftdyktighetsmyndighet (NML) har en effektiv prosess for å godkjenne droner som er i ferd med å tas i bruk i Forsvaret, er det behov for bedre tilrettelegging for aktører som bedriver utvikling, testing og innovasjon. 

Nå kommer regelendringer som gjelder for organisasjoner i og utenfor forsvarssektoren, som driver med utvikling (design), testing og innovasjon av ubemannede flysystemer og som ikke faller inn under sivilt regelverk. Det vil si såkalte «Military Unmanned Aerial Systems» (MUAS). 

Mann i uniform med navneskilt foran en vegg merket med logoen "NML"
Jon A. Olsen leder Norsk Militær Luftdyktigetsmyndighet (NML) på Kjeller. Foto: Forsvarsmateriell

Jon A. Olsen, som leder NML, en avdeling i Forsvarsmateriell luftkapasiteter på Kjeller, forklarer hva dette innebærer: 

Materiellsikkerhetsgodkjenningen struktureres slik at NML ikke godkjenner produkt for produkt, men at organisasjonen gjennom godkjenningen får privilegier til å godkjenne og teste eget design selv. 

– Dette er etter mønster fra bemannet luftfart, og ikke noe nytt prinsipp, men det har aldri før blitt implementert for ubemannede systemer noe sted i verden, etter det vi kjenner til. Ved å tilby industrien en slik lovlig og forsvarlig vei, håper vi å bidra til å akselerere innovasjonstakten på UAS, sier Olsen. 

Kravene er ute på høring og ligger tilgjengelig her: Notices of proposed amendment - MAA-NOR.

Innenfor dette området finnes det foreløpig ingen felleseuropeisk standard. Men det norske initiativet anerkjennes av European Defence Agency (EDA) og kan bli mønster for et slikt felles kravsett. 

Noe er på plass allerede når det gjelder produktgodkjenning. Eksempelvis var det en milepæl da Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) for noen måneder siden fløy UAS i Tyskland med norsk godkjenning. 

– Vi forventer at vi har knekt «cross-border»-koden, der norske aktører kan da med seg droner til andre land og operere på samme vis som hjemme. Dette er et viktig steg for interoperabilitet, sier Olsen. 

Soldat med hodetelefoner og holder en drone ved siden av et militært beltekjøretøy.

 

Dette er NML

  • Norsk militær luftdyktighetsmyndighet (NML) regulerer og kontrollerer sikkerheten til norske militære fly 

  • NML har likheter med Luftfartstilsynet. Luftfartstilsynet regulerer sivil luftfart, mens NML regulerer militær luftfart 

  • Organisasjonen er på engelsk kjent som Military Airworthiness Authority – Norway (MAA-NOR) 

  • NML utarbeider og utgir regelverk for norsk militær luftfart som danner grunnlag for godkjenninger og tilsyn 

  • NML godkjenner (sertifiserer) produkter, organisasjoner og personer, både innenfor og utenfor forsvarssektoren (sivile bedrifter) 

  • NML utfører tilsyn og områdeovervåking, for å bekrefte at godkjente aktører opptrer i samsvar med regelverket 

  • NML samler inn og analyserer ulike data, blant annet hendelsesdata