Markerte fullført anskaffelse av SAR Queen – fortsatt mye aktivitet for Forsvarsmateriell

Onsdag var det offisiell markering av at anskaffelsen av nye AW101 SAR Queen redningshelikoptre er fullført.

Eiliv Ofigsbø, direktør Forsvarsmateriell IKT-kapasiteter (f.v), Harald Bye, prosjektleder NAWSARH CIS i Forsvarsmateriell IKT-kapasiteter, og prøveflygerne Knut-Eirik Thornes og Simon Sparkes fra Forsvarsmateriell luftkapasiteter. Foto: Forsvarsmateriell
Eiliv Ofigsbø, direktør Forsvarsmateriell IKT-kapasiteter (f.v), Harald Bye, prosjektleder NAWSARH CIS i Forsvarsmateriell IKT-kapasiteter, og prøveflygerne Knut-Eirik Thornes og Simon Sparkes fra Forsvarsmateriell luftkapasiteter. Foto: Forsvarsmateriell

Markeringen på Akershus festning ble arrangert av Justis- og beredskapsdepartementet og Hovedredningssentralen og inneholdt også demonstrasjon og utstilling av to av helikoptrene som Norge har anskaffet fra Leonardo. 

– Dette er historisk milepæl for norsk redningstjeneste. Med leveransen av det siste redningshelikopteret i juni 2025 er alle de 16 nye helikoptrene av typen AW101 – bedre kjent som SAR Queen – nå i drift på seks av våre redningshelikopterbaser. Dette markerer ikke bare slutten på en omfattende anskaffelsesprosess, men også begynnelsen på en ny æra for søk- og redning i Norge, sier justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen. 

Hun påpeker at prosjektet har vært et samarbeid mellom flere departementer og fagmiljøer – inkludert Forsvarsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Luftforsvaret, Forsvarsmateriell, Forsvarets logistikkorganisasjon og helsetjenesten. 

Forsvarsmateriells oppgaver 

Forsvarsmateriell luftkapasiteter har vært involvert i test og utvikling av helikoptrene siden 2016. 

Prøveflygeravdelingen har gjennomført testflyginger og validering av samtlige 16 helikoptre, og har samarbeidet tett med NAWSARH-prosjektet («Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter»). 

Forsvarsmateriell har også blant annet: 

  • Representert Norge i tett dialog med leverandøren Leonardo 

  • Planlagt og gjennomført tekniske tester av alle helikoptrene, inkludert testflyging i Norge og i utlandet 

  • Identifisert og fulgt opp behov for forbedringer og oppgraderinger i både software og hardware 

  • Utøvd materiellsikkerhetsmyndighet ved å vurdere og validere at leverte systemer tilfredsstiller krav til luftdyktighet, ytelse og sikker drift 

  • Driftet helikopterflåten gjennom CAMO frem til overlevering til Luftforsvaret  

I tillegg har Forsvarsmateriell IKT-kapasiteter blant annet bidratt til etablering av ugradert plattform, «electronic flight bag» (EFB) og tilgang til Leonardos nettbaserte logistikktjenester. Kapasiteten bidrar nå også på å se på implementering av KI-funksjoner (kunstig intelligens) i redningshelikopterets sensorer. 

FMA IKT og Forsvarsbygg har levert infrastruktur til heldigitalisert ugradert plattform på seks baser på tid og kost med tjenestene: 

  • Tilgang til Leonardo Helicopters’ logistikkplattform for «Air Technical Log» (ATL) på FISBasis U 

  • Electronic Flight Bag (EFB) på ny Mobile Device Management-plattform til flyoperativ støtte 

  • Distribusjonstjeneste for kart til operasjon og trening 

  • Nettjenester til treningssimulator 

  • Nettjenester til Leonardo 

Redningshelikopter heiser en person mens en redningsskøyte ligger i vannet under, med en båthavn i bakgrunnen.
AW101 SAR Queen-markeringen ble avsluttet utendørs med blant annet en demonstrasjon av heiseoperasjon fra sjø. Foto: Forsvarsmateriell

Mye aktivitet framover 

Selv om det var en fullføring av anskaffelsen som ble markert onsdag, betyr ikke dette at det er slutt på arbeid med AW101 for Forsvarsmateriell. 

– Tvert imot vil vi ha mye aktivitet den kommende tiden. Blant annet skal alle helikoptrene modifiseres slik at de kan gjøre enda mer enn de gjør i dag. Denne modifikasjonen ble implementert på fabrikken på det siste helikopteret og de resterende 15 skal gjennom oppgradering det nærmeste året. Så vi blir ikke arbeidsledige, sier Knut Eirik Thornes som er sjef for Prøverflygeravdelingen i Forsvarsmateriell luftkapasiteter. 

Forsvarsmateriell har et tett samarbeid med 330 skvadron og øvrige brukermiljøer for å sikre at helikoptrene faktisk møter behovene i norsk søk- og redningstjeneste. Dette inkluderer også arbeidet med å sikre at dokumentasjon, vedlikeholdsprosedyrer og støtteapparat er på plass før full operativ drift. 

Med større rekkevidde og hastighet, allværskapasitet og mer avanserte sensorer og moderne medisinsk utstyr, representerer AW101 SAR Queen et betydelig teknologisk løft for norsk redningstjeneste. 

Denne ytelsen har nylig blitt eksemplifisert med et av de høyeste utheisingsoppdragene som et norsk redningshelikopter har gjennomført, to nødstedte fra 2400 meter over havet fra Vetle Skagastølstinden (2340 moh) for en måned siden, og 330 skvadrons første flyging til Jan Mayen (490 nautiske mil) denne uka. 

Redningshelikopter parkert i vulkansk landskap med fjell, mens personell beveger seg rundt.
Samtidig som at redningshelikopteranskaffelsen ble markert i Oslo, fløy et AW101 til Jan Mayen for første gang. Foto: Forsvaret