Nå er samtlige AW101 SAR Queen-helikoptre på plass i Norge

Forsvarsmateriell hentet fredag hjem det siste av 16 bestilte AW101 SAR Queen redningshelikoptre.

SAR Queen-helikopter NOR01, med halenummer 262, landet på Sola i 16.30-tiden fredag 6. juni og ble møtt med vannsalutt. Foto: Forsvarsmateriell
SAR Queen-helikopter NOR01, med halenummer 262, landet på Sola i 16.30-tiden fredag 6. juni og ble møtt med vannsalutt. Foto: Forsvarsmateriell

AW101-helikopteret ble fløyet fra fabrikken i England og over Nordsjøen av prøveflygere fra Forsvarsmateriell, med støtte fra Luftforsvarets 330 skvadron.

Dermed fullføres leveransen av de 16 maskinene Norge har anskaffet fra Leonardo Helicopters.

Testplattform

AW101-helikopteret som i ankom basen på Sola lufthavn er langt fra nybygget. Tvert imot er dette det første norske AW101-helikopteret som ble bygget og det fløy første gang 21. mars 2016.

Siden den gang er helikopteret, med halenummer 262 (NOR01), brukt som testplattform blant annet i et ytelsesforbedringsprogram kalt «Power Improvement Program».

– Dette har innebåret flere software- og hardwareoppgraderinger for å sikre at helikopteret oppnår den kapasiteten som kontrakten spesifiserte. Oppgraderingene er ikke revolusjonerende, men nødvendig for å levere forventet ytelse under krevende forhold, forklarer Knut Eirik Thornes som er sjef for Prøverflygeravdelingen i Forsvarsmateriell Luftkapasiteter.

En mann i flyuniform tar en selfie foran et redningshelikopter.
Knut Eirik Thornes er sjef for Prøverflygeravdelingen i Forsvarsmateriell Luftkapasiteter. Foto: Forsvarsmateriell

Power-oppgraderingen handler blant annet om at hovedgirboksen (MGB) er i stand til å håndtere mer av den tilgjengelige kraften fra de tre GE-CT7-8E-motorene AW101 er utstyrt med.

Når et nytt eller oppgradert helikopter er klart for levering, gjennomfører Forsvarsmateriell flere uker med inspeksjoner og testflyginger i samarbeid med Leonardo.

NOR01 er nå ferdig oppgradert, validert og testet, og skal gjennom videre testing i Norge før det settes i operativ tjeneste.

Det ble fløyet hjem til Norge med midlertidig godkjenning fra Norsk Militær Luftdyktighetsmyndighet (NML) – også dette en avdeling i Forsvarsmateriell luftkapasiteter på Kjeller – og forventes å være fullt sertifisert tidlig i høst.

– De øvrige 15 AW101-helikoptrene skal oppgraderes til samme standard i løpet av 2025–2026, opplyser Thornes.

AW101 SAR Queen har vært i operativ drift i Norge i snart fem år og har overtatt ansvaret etter Westland Mk43B Sea King. De siste Sea King-helikoptrene ble faset ut i desember 2023 etter over 50 års tjeneste i Norge.

Med større rekkevidde og hastighet, allværskapasitet og mer avanserte sensorer og moderne medisinsk utstyr, representerer AW101 et betydelig teknologisk løft for norsk redningstjeneste.

SAR Queen har per i dag en tilgjengelighet på nær 99 prosent.

Forsvarsmateriells rolle

Forsvarsmateriell Luftkapasiteter har vært involvert i test og utvikling av helikoptrene siden 2016.

Prøveflygeravdelingen har gjennomført testflyginger og validering av samtlige 16 helikoptre, og har samarbeidet tett med NAWSARH-prosjektet («Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter»).

Forsvarsmateriell har i NAWSARH-prosjektet hatt en sentral rolle som teknisk fagmyndighet for luftkapasiteter, og har bistått Justis- og beredskapsdepartementet – som formell eier av helikoptrene – med å sikre at leveransen møter de ytelses-, sikkerhets- og tilgjengelighetskravene som ligger til grunn for kontrakten.

CAMO-funksjonen («Continuing Airworthiness Management Organisation») har hatt ansvar for drift og kontinuerlig luftdyktighet. Denne funksjonen ble 1. juni i år overført til den nye Luftforsvarets Forsyningskommando som ledd i en omfattende endring i hvordan forsvarssektoren organiserer drift og vedlikehold av materiell.

Forsvarsmateriell har, i tillegg til NAWSARH-prosjektet, hatt et tett samarbeid med 330 skvadron og øvrige brukermiljøer for å sikre at helikoptrene faktisk møter behovene i norsk søk- og redningstjeneste. Dette inkluderer også arbeidet med å sikre at dokumentasjon, vedlikeholdsprosedyrer og støtteapparat er på plass før full operativ drift.

NOR01-milepælen ble markert på Leonardo-fabrikken i Yeovil i mai, med representanter fra Hovedredningssentralen (HRS) og Luftforsvaret.

Et helikopter i gulgrønn farge står på bakken ved en flyplass
AW101-helikopteret NOR01 ble fra 2016 benyttet som testplattform på Leonardo-fabrikken i Yeovil. Foto: Forsvarsmateriell

 

FMA og AW101

Forsvarsmateriell Luftkapasiteter har blant annet:

  • Representert Norge i tett dialog med leverandøren Leonardo Helicopters
  • Planlagt og gjennomført tekniske tester av alle helikoptrene, inkludert testflyging i Norge og i utlandet
  • Identifisert og fulgt opp behov for forbedringer og oppgraderinger i både software og hardware
  • Utøvd materiellsikkerhetsmyndighet ved å vurdere og validere at leverte systemer tilfredsstiller krav til luftdyktighet, ytelse og sikker drift
  • Driftet helikopterflåten gjennom CAMO frem til overlevering til Luftforsvaret