Ny vedlikeholdsfasilitet for F-35 åpnet på Rygge

Torsdag ble den nye vedlikeholdsfasiliteten for F-35 kampfly, National Air Vehicle Depot (NAVD) offisielt åpnet på Rygge flystasjon. Depotet representerer et viktig steg i oppbyggingen av norsk kapasitet og beredskap innenfor vedlikehold av F-35-flåten.

Offisiell åpning av den nye vedlikeholdsfasiliteten for F-35 kampfly, National Air Vehicle Depot (NAVD) på Rygge flystasjon.
Offisiell åpning av den nye vedlikeholdsfasiliteten for F-35 kampfly, National Air Vehicle Depot (NAVD) på Rygge flystasjon. "Foto: KONGSBERG"

Statssekretær Marte Gerhardsen i Forsvarsdepartementet foretok den offisielle åpningen av den nye fasiliteten, sammen med representanter fra Forsvarsmateriell, Forsvaret, Kongsberg (KDA) og Lockheed Martin. 

– Dette anlegget er mye mer enn bare en ny bygning. Den representerer en strategisk investering i nasjonal sikkerhet, sier Gerhardsen. Kompetanse i industrien bygges, og den operasjonelle beredskap for våre kampfly økes. Gjennom anskaffelsen av F-35 har Luftforsvarets kampkraft økt vesentlig og styrket vårt bidrag til allierte og NATO. Med dette anlegget tar vi et nytt steg med å vedlikeholde, utvikle og ikke minst opprettholde F-35s kapasitet her i Norge. Norges forsvarsevne vil bli styrket som følge av denne etableringen, sa hun.

Nasjonal kapasitet 

Forsvarsmateriell har inngått en langsiktig kontrakt med Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) som sikrer Luftforsvaret tilgang til depotet i 15 år. Avtalen er den største Forsvarsmateriell har inngått med KAMS, både i verdi og omfang, og føyer seg inn i en rekke samarbeidsavtaler knyttet til vedlikehold og støtte til Luftforsvarets fly. 

– Dette er en milepæl for norsk forsvarsevne. Gjennom avtalen sikrer Forsvarsmateriell mer fleksibel og robust understøttelse av norske kampfly, samtidig som vi styrker både nasjonal kompetanse og norsk forsvarsindustri. Dette sikrer større nasjonal kontroll over vedlikeholdet av F-35, samtidig som vi bygger en viktig kapasitet for fremtiden, både for oss selv og potensielt for andre brukernasjoner, sier Gro Jære, direktør i Forsvarsmateriell. 

Direktør Forsvarsmateriell, Gro Jære, under åpningen av NAVD på Rygge flystasjon. "Foto: KONGSBERG"

Hun trekker også frem samarbeidet som en svært sentral faktor for å lykkes. 
– Dette prosjektet har vært preget av et svært godt samarbeid mellom alle involverte parter, Forsvaret, KAMS, Lockheed Martin og Forsvarsmateriell. Det er nettopp denne samhandlingen som har gjort det mulig å få fasiliteten ferdigstilt i tide, og med den kvaliteten som kreves for et så avansert system som F-35, understreker Jære. 

Ved det nye depotet vil det gjennomføres tyngre vedlikehold, oppgraderinger, modifikasjoner og forbedringer av norske F-35 kampfly, i tråd med Forsvarets behov og prioriteringer. Depotet utfyller Luftforsvarets kapasitet på Ørland, der brukervedlikeholdet utføres. 

- Åpningen av dette anlegget på Rygge viser hvordan KONGSBERG og norsk forsvarsindustri bidrar til å forsterke Norges forsvarsevne samt opprettholde kritisk flyteknisk kompetanse. Det nære samarbeidet med Forsvaret, myndigheter og industripartnere har vært avgjørende for en rask og effektiv gjennomføring av etableringen, sier, Eirik Lie, administrerende direktør i Kongsberg Defence & Aerospace. 

Viktig for allierte samarbeid

Fasiliteten på Rygge er på om lag 5000 kvadratmeter og består av flere moderne vedlikeholdsdokker. Etableringen har skjedd i tett samarbeid mellom Forsvarsmateriell, Forsvaret, Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS), Lockheed Martin og F-35 Joint Program Office (JPO). 

Fram til nå har mellomtungt vedlikehold på de norske F-35-flyene blitt utført i Cameri i Italia. Med NAVD på plass i Norge får Forsvaret en selvstendig nasjonal kapasitet som både styrker forsyningssikkerheten og øker operativ tilgjengelighet for Luftforsvaret. 

Den nye fasiliteten vil også kunne bidra til vedlikeholdsstøtte for partnere og allierte i Europa, og markerer dermed et viktig norsk bidrag til det flernasjonale F-35-samarbeidet. 

NAVD vil gi både Luftforsvaret og Norge en bedre dybde i beredskapen, der man kan trekke på både egne ressurser og nasjonal industri. Med dette etableres det et robust system for langsiktig vedlikehold, støtte og utvikling av kampflykapasiteten i Norge.