«Ny» Sea King overlevert til redningstjenesten

Luftforsvaret har mottatt en «ny» Sea King til Redningstjenesten. Forsvarsmateriell overleverte maskinen etter et omfattende vedlikehold hos AIM Norway.

2018-06-Sea-King-overlevering-Forsvarsmateriell

– Flere av Redningstjenestens Sea King gjennomgår nå en skikkelig oppgradering. Dette gjør vi for å holde dem i drift frem til det nye redningshelikopteret AW101 er klar til og overta. Oppgraderingen som gjennomføres gir helikoptret tre nye år i tjeneste. I oppgraderingsprosessen plukkes hele helikopteret fra hverandre ned til minste skrue og bygges opp igjen. I praksis er det nesten et helt nytt helikopter Redningstjenesten nå får, sier brigader Diederik Kolff, sjef for Forsvarsmateriell luftkapasiteter.

Selv om Norge har begynt å motta sine nye AW101 redningshelikoptre vil det ta tid før disse er operative. Derfor må det gjennomføres omfattende vedlikehold og oppgraderinger av Sea King-helikoptrene som fremdeles er i tjeneste.

– Norges flåte av Sea King de som har flest flytimer av alle i hele verden. Grunnen til det er en grundig og entusiastisk innsats fra det tekniske personellet både i Luftforsvaret, AIM Norway og Forsvarsmateriell. Det er de vi skal takke, sammen med personellet som flyr, for at vi har en solid redningsberedskap i hele landet, sier Kolff.

2018-06-Sea-King-overlevering-portrett-Forsvarsmateriell
Fra teamet til Forsvarsmateriell (f.h.): Åge F Førsund, Kim Ronny Arnevik Korsvik, Kristian Bamsund Fagerhus og oberstløytnant Knut Erik Thornes (Foto: Asgeir Spange Brekke)

Historien

Det var etter forliset av danskebåten MF «Skagerak» i 1966 at Norge vedtok å gå til innkjøp av redningshelikoptre. Norge hadde ingen helikoptre selv, så danskene bisto i redningsaksjonen med et Sikorsky S61A de hadde kjøpt året før. Redningshelikoptret var grunnen til at alle de 144 personene ombord ble reddet.

Daværende sjef for Luftforsvaret, Wilhelm Mohr, fikk etter hendelsen i oppdrag å skaffe Norge redningshelikoptre. Kravene var at det skulle kunne fly i 110 knop, romme 20 personer og kunne nå 300 nautiske mil ut fra land.

Valget ble Sea King

Mohr fant helikopteret han ønsket og i 1972 ble det anskaffet ti Sea King MK43B. I mai 1973 fløy Sea King sitt første redningsoppdrag. I årenes løp har vi mistet to maskiner, disse ble erstattet og i 1996 kjøpte Norge to maskiner til.

Sea King helikopter

Siden 1996 har Norge hatt 12 Sea King redningshelikoptre. Totalt er det produsert 330 skrog av Sea King i 37 forskjellige utgaver. Helikoptret har blant annet blitt bruk av Storbritannia, Australia, Egypt, India, Tyskland og Pakistan.

– Flygende ikon

– Alle har et forhold til Sea King. Kommer en Sea King flygende vet både store og små hva det er. Vårt nye redningshelikopter AW101 skal på sett og vis erstatte et flygende ikon, sier oberst Nils Frøisland, sjef for Redningshelikoptertjenesten i Luftforsvaret.

– Etter min mening vil AW101 erstatte Sea King på en meget solid og god måte. Vi har gjort mange oppgraderinger på Sea King, men AW101 er et topp moderne redningshelikopter med kapasiteter Sea King ikke har, sier Frøisland.