Forsvarets nyeste kystvaktfartøy er under slep til Norge

KV "Bjørnøya" skal nå utrustes, testes og ferdigstilles i Norge før VARD overleverer fartøyet til Forsvarsmateriell i 2023.

Forsvarets nyeste kystvaktfartøy er under slep til Norge4_4000x2250

Onsdag morgen klokken 06:15 forlot KV "Bjørnøya" Vard Tulcea i Romania og er nå under slep til Vard Langsten i Tomrefjord i Norge.  

KV "Bjørnøya" er det andre fartøyet i Jan Mayen-klassen som skal overta for den robuste Nordkapp-klassen som snart skal pensjoneres etter over 40 år i trofast tjeneste for Forsvaret.  

«I løpet av det neste året skal KV "Bjørnøya" gå fra å være et skrog, til å bli et fullverdig kystvaktfartøy. Før fartøyene blir operative, må de utrustes og få installert det nødvendige utstyret for operasjonene de skal delta i», sier prosjektleder Odd Magne Nilsen i Forsvarsmateriell.  

Selve slepet fra Romania til Norge forventes å ta cirka en måned, men nøyaktig dato avhenger av værforhold.

En liten svart slepebåt fotografert fra siden forfra med skroget til det nye kystvaktskipet på slep bak.
“KV Bjørnøya” er på vei til Norge. Det er det andre av totalt tre nye kystvaktfartøy i Jan Mayen-klassen som skal overleveres til Forsvaret.

Første fartøy overleveres til Forsvaret i 2022 

Hovedkontrakten om å bygge tre helikopterbærende og isforsterkede fartøy mellom Forsvarsmateriell og VARD ble signert 25. juni 2018.  Anskaffelsen av kystvaktfartøyene er en av de største forsvarsanskaffelsene gjort i maritim sektor noensinne.

Etter en omfattende design og engineeringsperiode i Norge på nesten to år, med tilhørende modelltester, analyser og simuleringer, startet skrogproduksjonen av kystvaktfartøyene i Romania, april 2020.

Fredag 6. august, 2021 startet slepet av det første kystvaktfartøyet “Jan Mayen” fra Romania til Norge. Fartøyet utrustes nå ved Vard Langsten i Tomrefjorden.

«"Jan Mayen" skal etter planen overleveres til Forsvaret høsten i 2022. Det vil være en intensiv periode fremover før fartøyet er klar for levering fra verftet», forklarer prosjektlederen.  

Kystvaktfartøyet vil da bli en viktig ressurs med sine kapasiteter og evne til å operere i hele interesseområdet til Norge, inkludert arktiske farvann. KV "Bjørnøya" planlegges levert til Forsvaret i 2023, mens KV "Hopen" leveres i 2024.

Forsvarets nyeste kystvaktfartøy er under slep til Norge3_16x9.jpg
“Jan Mayen” ankom Norge i fjor og er det første fartøyet som skal overleveres fra Forsvarsmateriell til Forsvaret. Her fra VARD sitt verft i Tomrefjorden. Foto: VARD.

Trykk her for å lese mer om prosjektet

FAKTA

  • Innen 2024 skal Kystvaktens fartøyer i Nordkapp-klassen erstattes av Jan Mayen-klassen.  Anskaffelsen av de tre nye kystvaktfartøyene «KV Jan Mayen», «KV Bjørnøya» og «KV Hopen» er en av de største forsvarsanskaffelsene gjort i maritim sektor i Norge, noensinne.
  • Fartøyene skal overleveres fra VARD til Forsvarsmateriell i 2022, 2023 og 2024.
  • Skrogene til Jan Mayen-klassa blir bygd ved Vard Tulcea i Romania, som så blir slept til Vard Langsten i Tomrefjord i Norge. Der skal fartøyene utrustes, testes og ferdigstilles.
  • Slepet av det andre fartøyet KV Bjørnøya i Jan Mayen-klassen, startet onsdag 16. februar. Slepet vil ta cirka en måned.
  • Hovedkontrakten om å bygge tre helikopterbærende og isforsterkede fartøy mellom Forsvarsmateriell (FMA) og VARD ble signert 25. juni 2018. Fartøyene skal løse pålagte oppgaver i hele Norges interesseområde, inkludert arktiske farvann. Det stilles strenge krav til fartøyenes sjøgående egenskaper, styrke, stabilitet, helikopter-tilgjengelighet, sensorer og kommunikasjons- og kontrollkapasitet.
  • Andelen norske underleverandører er stor i tilbudet fra VARD og vil bidra til å videreutvikle nasjonal kompetanse og kapasitet innen den maritime næringen.
  • Fartøyene skal kunne samvirke med, og støtte sivile enheter og militære avdelinger.