Her er en av verdens eldste jagerflypiloter

I mer enn 30 år har Norges egen Top Gun-pilot, jagerflyger Frode André, vært på begge sider av lydmuren. Få har flydd jagerfly like lenge som han.

Frode André Evensens (56) arbeidsdag i Forsvarsmateriell er ikke akkurat A4. Mens mange av oss sitter trygt på landjorda ved kontorpulten, suser han langt oppi skyene og tester militærfly som skal forsvare landet vårt.  

Her er en av verdens eldste jagerflypiloter3_1920x1080

«Jeg synes det er fryktelig gøy å fly. Det er selvfølgelig derfor jeg tok testflyverutdannelse og har holdt på med dette så lenge,» sier han.

F16-spesialist

På Kjeller flyplass ved Lillestrøm skinner sola intenst. Frode André tar på seg overlevingsdrakt og g-bukser som skal beskytte mot gravitasjonskraften samtidig som han forklarer hva han skal gjøre på den timelange testflighten med jagerflyet F-16.  

Den 30 sider lange sjekklisten han skal gjennom på testturen har han lært seg utenat for lengst. Den erfarne jagerpiloten har fløyet samtlige av Luftforsvarets F-16-fly opp gjennom årene og kjenner flyet like godt som sin egen bukselomme.

Nå er F-16-flyene tatt ut av aktiv tjeneste i Norge og Forsvarsmateriell skal klargjøre flyene for salg. Frode André skal testfly dem slik at de holder den standarden de skal.

Norge selger et mindre antall F-16 til Draken International3_4000x2250

Etter planen forsvinner de siste F-16-­flyene ut av landet om tre-fire år, så Frode André har en ambisjon om å fly til han fyller 60 år. Det kan i så fall bli verdensrekord!

Få flyr etter 40

«Jeg er den eldste jagerflygeren gjennom tidene i Norge. Et jagerfly stiller så høye krav til syn, hørsel og fysikk at det er få jagerflygere som flyr etter at de har blitt 40 år», forteller Frode André. «Det å fly er veldig dynamisk. Du må være til stede og holde deg oppdatert hele tiden. Og ikke minst må du være i god fysisk form.»  

Og formen hans er det ikke noe i veien med - hør bare: Frode André har gått Birkebeineren 18 ganger, vært med på Norseman, vunnet NM i triatlon for sin aldersgruppe i Haugesund og deltatt i VM i triatlon i Australia og i EM i Herning. I år var han med på EM-triatlon i Sverige og på Swissman Extreme Triathlon i Sveits. Puh!

Her er en av verdens eldste jagerflypiloter1_1920x1080

«Jeg trener mye, så de fysiske kravene for testpiloter har aldri vært noe problem», sier han.

Top Gun ga motivasjon   

Frode André har jobbet som testflyger i Forsvarsmateriell siden han var ferdig utdannet testpilot fra USAF Test Pilot School i USA i 1996. 

De fleste norske testflygere jobber i Forsvarsmateriell. Her sikrer de at flyene som leveres til Forsvaret er trygge og fungerer som de skal. Veien fram til å bli testflyger er lang og krevende. Å se filmen Top Gun med Tom Cruise i 1986 hjalp godt på motivasjonen til Frode André. Da gikk han på Luftkrigsskolen i Trondheim. Hverdagene på testpilotskolen i USA besto av ukentlige eksamener og et krevende flyprogram.

«Jeg tenkte ofte at denne uken jeg ryker ut.»

Men slik gikk det ikke. 

Har testet 50 flytyper  

Belønningen for alt strevet på pilotskolen var å få fly en rekke eksotiske maskiner, fra Black Hawk helikoptre til militærversjonen av passasjerfly. Ofte fikk elevene utdelt en flight manual, og så måtte de finne ut av flyenes egenskaper på egen hånd.

Her er en av verdens eldste jagerflypiloter6_1080x1920.jpg

 

«Jeg har vel testet omtrent 50 ulike flytyper», sier Frode André.

Noe av det største han har vært med på var å fly solo med Eurofighter EF-2000 Typhoon fra Manching Air Force-basen i Tyskland. Flyet kom rett fra produksjon og var ikke godkjent da han prøvde det.

«Å fly Eurofighter 2000 fem turer alene der nede var stort. Det flyet har ekstremt gode ytelser – det flyr veldig fort og veldig høyt.»

Designet F-16-utstyr

Frode André har vært med å utvikle en F-16 simulator i England og har designet mye av utstyret F-16-flygerne har på seg. Full av iver og engasjement dro han til utstyrsfabrikkene i England og Sverige og var med å utvikle den vanntette overlevingsdrakten pilotene bruker, flyhanskene og G-buksa som beskytter pilotene mot gravitasjonskraften. 

«Alt det vi har på oss når vi flyr F-16 er på en måte min baby,» sier han.

Her er en av verdens eldste jagerflypiloter4_1920x1080

Norges egen Top Gun-pilot er ferdig med å inspisere F16-flyet utvendig sammen med de to faste hjelperne sine. Hjelmen er på og han er klar til å ta av.  

«Det er alltid en teoretisk sjanse for at motoren kan stanse under første del av testflygingen. Derfor stikker jeg rett til værs til 20.000 fots høyde like etter avgang. Høyde er trygghet, og det gir meg nok spillerom til å kunne rekke Gardermoen i glideflukt. Jeg ønsker ikke å nødlande i sentrum av Lillestrøm,» sier den erfarne jagerflygeren.

Så skyter F16-flyet hans fart på rullebanen. Plutselig er det høyt oppi skyene. Hva skjedde der, spør vi andre som står igjen på bakken. Vi fikk knapt med oss at flyet tok av fra bakken.

Her er en av verdens eldste jagerflypiloter5_1920x1080

Dagen etter kan vi lese i lokalavisen at folk i Gudbrandsdalen varslet politiet om kraftige smell og ristinger i dalen. Det de trodde var et jordskjelv viste seg å være et F-16-fly som brøt lydmuren høyt der oppe...