Sea King 322 på sin siste flyvetur

I et nydelig vintervær tar flygerne Thornes og Rossing av fra Ørland for en siste flight med redningshelikopteret Sea King A/C 322. To og en halv time senere lander helikopteret for siste gang, utstyrt med donorkort for å komme andre Sea King-helikoptre til nytte.

En lapp med et budskap som bekrefter siste flyving for Sea King A/C 322.
En lapp med et budskap som bekrefter siste flyving for Sea King A/C 322.

Det er Forsvarsmateriells prøveflyger Knut Eirik Thornes som har fått det ærefulle oppdraget å fly Sea Kingens siste tur.

- Det er et litt nostalgisk øyeblikk når en Sea King går inn i pensjonistenes rekker. Når 322 tas ut av operativ tjeneste, har vi fortsatt mange helikoptre som flyr i aktiv tjeneste. Disse vil ha stor glede av deler fra helikoptrene som ikke lenger skal fly, forteller flyger Knut Eirik Thornes i Forsvarsmateriell. 

Hva som skal skje videre med helikopteret og de dyrebare komponentene er allerede godt planlagt.  

UVURDERLIGE RESERVEDELER

- Vi har utarbeidet en oversikt med rundt 400 deler, eller part numbers, som vi har sett er gjengangere i vedlikehold. Disse legges til lager for resten av flåten inntil videre, forteller Kim Korsvik, driftskoordinator for Sea King i Forsvarsmateriell.

- Dette er alt fra selve motor og rotorblader til kamera og radar og andre mindre komponenter. Siden det ikke lenger produseres Sea King-helikoptre og reservedelene er vanskelig å oppdrive, vil også skrogdeler være aktuelle for den norske flåten, og kanskje etter hver for salg til andre nasjoner med samme konfigurasjon, forteller Korsvik.

Et godt eksempel på dette er Sea King helikopteret A/C 330 som landet på Kjeller i september i fjor. Store deler av maskinen er allerede demontert og tatt i bruk på andre maskiner eller lagt til delelager.

 FLYING BY THE SEAT OF YOUR PANTS

Når vi spør pilot Knut Eirik Thornes som er prøveflyger i Forsvarsmateriell, om hva som er så spesielt med Sea King, nøler han ikke med svaret.

- På engelsk brukes det et uttrykk «flying by the seat of your pants», og det er nesten så man kan si at man kler på seg en Sea King og føler flyvingen i baken.  Alle instrumenter overvåkes manuelt og lydbilde, vibrasjoner, vindstyrke, bølger og annen demografisk informasjon observeres og analyseres av pilotene, som også føler situasjonsbildet fysisk på kroppen, forteller han.  

- Sea Kingen er et ekte håndverk. Det er ingen industriell produksjon bak helikoptrene, og det gjør at man blir enda mer andektig når man setter seg ved spakene, sier Thornes.

Kaptein Anders Rossing fra 330 skvadronen i Luftforsvaret er også full av lovord om Sea King.

- Jeg har cirka 6.300 timer i Sea King, og det er en fantastisk arbeidsplass og en utrolig solid og robust arbeidshest. Jeg er svært glad i Sea Kingen og føler meg som ett med den når jeg klatrer inn og forbereder meg på å fly. Vi har mange utfordrende oppdrag og situasjoner sammen, og hun har aldri sviktet. Jeg har akkurat fylt 57 år, og håper og planlegger å gå på sokkel sammen med siste Sea King, sier Anders Rossing som var andrepilot på siste tur for A/C 322.

LANG OG TROFAST TJENESTE

Nå har Sea King 322 gått inn for siste landing etter lang og tro tjeneste, og hun har lagt 10550 flytimer bak seg. Det gjør ekstra godt å vite at god planlegging gjør at hun fortsatt kan bidra til at kollegaene kan opprettholde innsatsen til siste Sea King etter planen er gått inn i pensjonistenes rekker i 2023. 

Sea King er Forsvarets helikopter for søk og redning

Sea King-helikoptre er underlagt 330 skvadron. Forsvaret har tolv helikopter, spredd på fem baser. De er godt utstyrte og rustet for oppgavene de skal gjøre. Helikopteret blir brukt i alle mulige redningsoppdrag – alt fra å hente fjellklatrere til personer i forliste båter.

Sea King har lang rekkevidde og er utstyrt med to radarer, radioer og radiopeileutstyr for alle frekvenser. I et søk bruker man også søkelys, infrarødt (varmesøkende) kamera og nattbriller.

Forsvaret drifter helikopteret, men Justis- og beredskapsdepartementet er ansvarlig for redningshelikoptertjenesten. Departementet eier Sea King-helikoptrene og står for disponeringen. Hovedbasen for helikoptrene er Luftforsvarets base Sola, men Rygge, Ørland, Banak og Bodø har også Sea King-helikopter i beredskap.

SEA KING - FAKTA: 

  • Funksjon: Tomotors allværshelikopter for søk og redning
  • Produsent: Westland Helicopters (Yeovil, England) på lisens fra Sikorsky
  • Motor: To stykk Rolls Royce Gnome H1400-1
  • Effekt (HK): 2 x 1660 ved 100% tq
  • Hovedrotor: Femblads hovedrotor i kompositt
  • Lengde: 22 meter
  • Høyde: 5 meter
  • Marsjfart: 100 knop
  • Maksimal fart: 130 knop
  • Maksimal flyhøyde: 10 000 fot
  • Maksimal take-off-vekt: 9715 kg
  • Underhengende lastekapasitet: 2725 kg
  • Heisekapasitet: 275 kg
  • Heiselengde: Ca 80 meter
  • Maksimal flytid: 5 timer
  • Aksjonsradius: 220 nautiske mil / 407 km, inkludert 30 min i hover
  • Besetning: To piloter, maskinist, systemoperatør, redningsmann, anestesilege
  • Kapasitet: 18 passasjerer eller 6 bårer
  • Operativ i Norge: Første gang i 1973
Sea King 322 takser inn for aller siste gang.
Sea King 322 takser inn for aller siste gang.
På bildet: kaptein Anders Rossing fra 330 skvadronen i Luftforsvaret.
På bildet: kaptein Anders Rossing fra 330 skvadronen i Luftforsvaret.
«Tail pylon» eller “halen” til A/C 330 har fått forlenget liv på A/C 066 som fortsatt er i operativ tjeneste.
«Tail pylon» eller “halen” til A/C 330 har fått forlenget liv på A/C 066 som fortsatt er i operativ tjeneste.
Flyger Thornes skrur ned dokument-klemmen rett etter landing, for å bruke den på andre Sea King der denne mangler.
Flyger Thornes skrur ned dokument-klemmen rett etter landing, for å bruke den på andre Sea King der denne mangler.
Sea King 322 takser inn for aller siste gang.
På bildet: kaptein Anders Rossing fra 330 skvadronen i Luftforsvaret.
«Tail pylon» eller “halen” til A/C 330 har fått forlenget liv på A/C 066 som fortsatt er i operativ tjeneste.
Flyger Thornes skrur ned dokument-klemmen rett etter landing, for å bruke den på andre Sea King der denne mangler.