Slik er F16-flyene klargjort for salg

En viktig del av F-16-salget er at alle 32 jagerflyene skal igjennom omfattende vedlikehold før de leveres til Romania.

Den omfattende klargjøringen av F-16-flyene innebærer både periodisk vedlikehold og tilpasninger til flyene slik at de skal kunne operere i Romania i mange år framover.  

«Vi gjør et periodisk vedlikehold på hvert av flyene. Det innebærer at hvert F-16-fly gjennomgår en service hver gang det har vært 300 timer i lufta, også kalt et 300-timers fasevedlikehold», sier flymekaniker Anders Søisdal i Forsvarsmateriell.

Slik er F16 flyene klargjort for salg4_1920x1080

Anders Søisdal har jobbet med F-16-jagerflyene i over 30 år og har vært teknisk rådgiver i forbindelse med F-16-salget til Romania.

Mange hundre inspeksjonspunkter

På servicen går mekanikerne gjennom mange hundre inspeksjonspunkter, det kan være alt fra ulike typer inspeksjoner til olje- og filterskift på forskjellige komponenter, opplyser Søisdal.

Det er flymekanikere ved Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) som gjennomfører arbeidet med flyene på bakken, mens Søisdal gir de nødvendige føringene.

Her er en av verdens eldste jagerflypiloter2_1920x1080

Testflygere i Forsvarsmateriell tester deretter flyene i lufta for å sikre at arbeidet på bakken er gjort som forventet.

En av verdens eldste testpiloter Frode André Evensens (56), jobber faktisk i Forsvarsmateriell.

Trykk her for å lese artikkelen om han.

God vedlikeholdskultur 

Norges F-16-fly omtales ofte som de best vedlikeholdte F-16- flyene i verden, og Søisdal bekrefter at det stemmer.

«Ja, det stemmer. Flyteknikerne her i Norge har gjort en utrolig god jobb med flyene i alle årene flyene har vært i bruk i Luftforsvaret», sier Søisdal.

«Det er en god vedlikeholdskultur i Luftforsvaret og i Forsvaret i sin helhet. Flyteknikerne har i alle år har vært veldig pliktoppfyllende, dyktige og samvittighetsfulle i sitt arbeid med flyene. De har gjort det de skal med flyene, og litt til, i hele flyenes driftsperiode på 40 år», sier Søisdal.

Nå er Norges F-16 jagerfly solgt11_1920x1080

Søisdal påpeker at det er et viktig budskap ovenfor kunden, Romania, at de kjøper topp, vedlikeholdte fly.

Kan fly i mange år til

«Tilstanden til de norske F-16-flyene som nå selges er meget bra», forteller Søisdal. «Vi vedlikeholder nå flyene så bra som vi kan med 40 års erfaring bak oss. Romania vil få en god oppstart med fly som ikke trenger å gjøre dette vedlikeholdet på en god stund. Dette er en del av salgskontrakten og Romania vet at vi gjør mye god jobb for dem. En erfaren jagerflypilot jeg snakket med sa at et eldre F-16-fly han nylig hadde fløyet, var vel så bra nå som da det var nytt. Det er et godt kvalitetsstempel, og viktig å ha med seg når flyene kan operere mange år fremover i tjeneste for Romania»

Får et nytt liv

For Anders Søisdal har det vært veldig givende å få jobbe med disse flyene i over 30 år.

«Det er en milepæl at vi nå er kommet i mål, det føles fantastisk. I stedet for at flyene kunne blitt hugget opp og endt opp på en skraphaug vil de nå fortsette i operativ drift hos noen som trenger dem», sier flymekaniker Anders Søisdal.

Å være med i salgsprosessen nå og vurdere hva som må gjøres av vedlikehold for at Norge skal levere et best mulig jagerfly til Romania har også vært spennende og lærerikt.

 

Slik er F16 flyene klargjort for salg2_1920x1080

«Det er så fint å se at disse flotte maskinene kan brukes videre og få et nytt liv hos en NATO-alliert», sier Søisdal.